Etappe 12. Landquart - Splughetta

26 mei 2017 - Splughetta, Italië

Luctor et Emergo! Zo, genoeg wijze praat, ik ben in Italië! Het heeft heel wat zweet gekost (mij was verteld dat het boven koud zou zijn?), maar ik ben er.

Gisteravond heb ik, voor het eerst deze reis, de tassen even van m'n fiets gehaald om naar het dorp te fietsen. Dat scheelt! Wat een vrijheid! Even overwoog ik om ze achter te laten, maar ik heb ze toch maar meegenomen. Wie weet komt het nog van pas.

Vanaf Landquart bleef het vlak tot aan Domat/Ems (Ze konden zeker niet kiezen). Vlak daarna begon het feest op het onverhard, maar het was van korte duur. Vlak daarna (nog steeds onverhard) behaalde ik een persoonlijke overwinninkje, door een paar mountainbikers in te halen in de afdaling.

Daarna steeg het geleidelijk tot aan Thusis. Vervolgens ging ik door de Via-Mala kloof naar boven. Dat is me een partij diep! Zo aan de vangrail en het gruis op de weg te zien, rolt er ook wel eens wat naar beneden.

Na de kloof was het tot aan Andeer weer goed te doen. Vervolgens weer stevig klimmen naar het meer bij Sufers (inmiddels op 1400 meter) en toen rustig naar Splügen. Hier wilde ik voor half 3 zijn om door te gaan. Ik was er rond kwart over 2, dus ik mocht door. Na Splügen ging het niet zo vlot meer, want ik moest nog zo'n 650 meter omhoog over 8,5 kilometer. Eigenlijk maar goed ook, want zo had ik meer tijd om van het uitzicht te genieten.

En dan is daar de pas! Erover stond meteen de douane, maar ik mocht zonder te stoppen doorrijden. Vervolgens mocht ik nog 20 km afdalen naar de camping. Daar heb ik in mijn beste Italiaans (Engels dus) gevraagd of er nog een plekje was. Wat meestal een nogal stomme vraag is, omdat je vaak vanaf de receptie het bijna lege grasveld al kan zien.

Wie denkt dat ik het nu gehad heb, heeft het mis. In Italië wachten nog de Appenijnen. Die zijn niet zo hoog, maar het zijn er wel veel. Maarrr de komende dagen gaat het richting de Po-vlakte en dat betekent dalen.

Vandaag gereden: 102 km
Totaal gereden: 1269 km
Strava: https://www.strava.com/activities/1006566937

1. Martha:
    26 mei 2017
    Zo fred wauw jonge wat een mooie fiets tocht met hier en daar een hoopje sneeuw
  2. Ronald:
    Goed bezig Fred.
    Het is een mooie etappe zo aan de foto's te zien.
    Het blijkt wel dat je goed getraind heb.
    Heb je al een roze trui?
  3. Martha:
    26 mei 2017
    Ha fred veel succes morgen heuvel op en af jij gaat het redden. Mooie landen. Echt byzonder hoor wat jij doet
  4. Hessel:
    27 mei 2017
    Ondertussen zit je waarschijnlijk alweer op de fiets. Na het lezen van dit reisverslag moest ik toch weer ff denken aan de BMW,...die had het ook warm toen we een bergpas opmoesten. Blijkt toch als je energie verbrand dat er iets warm moet worden,...of dit nou een V8 is of een jongetje op een veel te zwaar beladen fiets :-). Wederom mooie fotos!!! en TIPPIE --->don't eat yellow snow
  5. Lia:
    27 mei 2017
    Wauw wat is het mooi daar zeg. Veel succes met de heuvels en de dalen. X van ons