Etappe 11. Arbon - Landquart

25 mei 2017 - Landquart, Zwitserland

Wat betreft de kilometers ben ik nu officieel over de helft. De uitdaging Is nog maar net begonnen.

Vanochtend begon al goed: Lekke band. Ik was nog op de camping, dus snel even een nieuwe binnenband erin (gelukkig voor) en alsnog vertrekken. Het eerste deel van de route ging langs de Bodensee over een fietspad. Volgens de borden moest ik ergens nog een stukje lopen in verband met de voetgangers. Het routeboek zei: "Gewoon hard doorfietsen, dan kunnen ze je toch niet inhalen". Het routeboek is leidend, dus zo geschiedde.

Inmiddels in Oostenrijk zat ik op een bankje rustig m'n blikje ananas leeg te eten, toen m'n oog op een wandelpaadje viel. Dat bleek een doorsteekje te zijn naar een wandelpad vlak langs de Rijn, met werkelijk een verbluffend uitzicht op de naderende Alpen. Bij hoge uitzondering heb ik een selfie gemaakt. Nadeel van de bandana die ik draag, is dat je voorhoofd niet bruin wordt. Dat dan weer wel.

Voor de rest was het een heerlijk platte route. Voor wie al fietsend bergen wil zien, maar niet wil klimmen; deze route is perfect. Op één heel vies, maar heel kort klimmetje na dan. De route ging na Oostenrijk door Liechtenstein, om vervolgens weer naar Zwitserland terug te keren. Een groot deel hiervan was langs de Rijn. Grappig is wel, dat het water waar ik nu langs fietste, uiteindelijk langs de Hoekse Waard in zee beland.

De bedoeling was, dat ik vandaag in Landquart boodschappen zou doen. Nadat ik me al de hele dag had afgevraagd waarom er zoveel recreanten op de weg waren, wist ik bij het zien van de gesloten supermarkt de reden: Hemelvaartsdag. Gelukkig zit ook hier in elk dorp met meer dan 40 inwoners een shoarmatent, dus dat wordt dan mijn avondeten.

Morgen weet ik nog niet zeker waar ik zal eindigen, omdat ik nog niet eerder een klim van deze proporties heb gereden, laat staan met fietstassen. Het meest optimistische scenario brengt mij morgen al over de pas. Alle andere scenario's stoppen ergens op de klim, waardoor ik de dag erna de pas over zal gaan. Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit, want ik heb nog steeds een rustdag op zak.

Vandaag gereden: 98 km
Totaal gereden: 1167 km
Strava: https://www.strava.com/activities/1004854514

1. Bram-Jan Balkenende:
    25 mei 2017
    Succes morgen !
  2. Martha:
    25 mei 2017
    Werkelijke een prachtige route. Veel succes fred.
  3. Jaap Geelhoed:
    26 mei 2017
    Succes met de tweede helft, leuk om je verhalen te lezen en de foto's te zien.
  4. Jurgen Soerewijn:
    26 mei 2017
    Wat een prachtige tocht! Ben stiekem een beetje jaloers