Etappe 18. Suviana - Marcialla

1 juni 2017 - Marcialla, Italië

Het begon vandaag zoals het gisteren eindigde: Terug over de hobbel. Er was geen vlak stukje of aanloop, nee, meteen fors omhoog. Na de afdaling klom ik geleidelijk door het dal omhoog.

Halverwege de afdaling die daarop volgde, kwam ik een auto tegen (wéér een Fiat Panda) die stopte. Volgens de bestuurder was er verderop een wegblokkade. Ik er natuurlijk gewoon op af met m'n fiets en ja hoor: Er stond een trailer vol met snoeihout op de weg die men nog voller aan het laden was. Ze wilden wel even stoppen om me er langs te laten en met een beetje fantasie kon ik er prima door. Een stukje verderop waren ze het snoeihout aan het produceren, waardoor ik weer even moest wachten. Maar ik kon er door!

Eenmaal beneden ging het al snel weer omhoog en na een poosje klimmen zag ik de ingrediënten voor een Middagpauze: Een prullenbak, een kraan en een bankje in de schaduw. Nou ja, bankje: Een paar stapels bakstenen met een paar planken erop. Het zat prima. Na de pauze volgde direct na de eerste bocht de top, waar het volgende gebied zichtbaar werd: Toscane.

Niet veel later reed ik door het plaatsje Vinci. Het dorp zelf is niet heel bijzonder, maar het valt wel op dat bijna elk restaurantje er 'Leonardo' heet. Toevallig is dit ook de geboorteplaats van ene 'Leonardo' (nee, niet die acteur).

Daarna was er nog één klim tot de camping met prachtige uitzichten over Toscane. Op de camping staan trouwens bijna alleen maar Nederlanders. Morgen staat op papier de etappe met de meeste kilometers op de planning. In de praktijk heb ik al een langere gereden door een omwegje. Ehm.. Een lange dag, dus.