Passen en meten

2 april 2017 - 's-Heerenhoek, Nederland

Na maanden van uitstippelen, voorbereiden en spullen inkopen heb ik eindelijk (bijna) alle spullen bij elkaar voor mijn fietsreis naar Rome. En dan is nu het moment daar: Past alles in de tassen? Ja, dat past. Er wordt wel beweert dat het zonder voortassen kan, maar ik doe het lekker met. Voorin zitten aan de ene kant de slaapspullen en aan de andere kant de reparatiespullen en regenkleding. Achterin zit rechts de kleding en links het kookgerei, met nog genoeg ruimte over om eten mee te nemen. Verder nog de stuurtas, zadeltas en rugtas met water. Niet te vergeten de tent op de bagagedrager en het allerbelangrijkste: de Nederlandse vlag, die helemaal meegaat tot Rome.

Alles past!

De reis volgt de route van Jaap Benjaminse, die zo vriendelijk is geweest om voor mij (en vele andere) een route te maken. Het enige wat ik nog hoefde te doen, was bedenken hoever ik per dag wilde fietsen. Het komt erop neer dat ik ongeveer 2200 km ga fietsen (Laten we hopen dat het daarbij blijft) in 21 fietsdagen. Voeg daar wat rustdagen en vakantiedagen aan toe en je zit op 4 weken. De route gaat via Maastricht en Luxemburg (stad) langs Basel. Vanaf daar naar de Bodensee en dan recht naar beneden, de Splügenpas over. Daarna wachten de Italiaanse meren en de Po-vlakte. Het venijn zit hem in de staart, want na de Po-vlakte moeten er nog een aantal hobbels genomen worden in de Italiaanse zon, voordat ik Rome ga bereiken. Nadat het Sint-Pietersplein bereikt is, blijft ik nog een paar dagen in Rome voordat ik terugvlieg naar Amsterdam in een luttele twee-en-een-half uur.

De route

Nog zes weken wachten (Nee, trainen!), voordat het avontuur begint. De komende week logeert de fiets bij de fietsenmaker, die hem eens even goed onder handen gaat nemen. Over drie weken doe ik een oefenweekend, waar al het materiaal nog maar eens getest en gechecked wordt. Vanaf dan is het nog maar drie weken tot het vertrek. Nu maar hopen op goed weer..

1. Jurgen Soerewijn:
    8 mei 2017
    Die route ziet er erg gaaf uit!