Etappe 5. Müllerthal - Burtoncourt

19 mei 2017 - Burtoncourt, Frankrijk

Vandaag zat het weer een beetje tegen. Vanmorgen heb ik de boel nog wel droog weten in te pakken, maar daarna begon het met regenen en eigenlijk regent het nog steeds (op een paar korte pauzes na). Het was een goede test voor de regenkleding, zullen we maar zeggen.

Gisteravond heb ik nog even een wandelingetje gemaakt langs het beekje dat langs de camping stroomt. Het vergde wat klim- en klauterwerk, wat op slippers niet echt meeviel, maar het was er prachtig.

Vanmorgen ging de route eerst naar Junglinster, waar ik voor de komende dagen eten heb ingeslagen. Volgens de routeboekjes is dat nodig, omdat er in het gebied waar ik de komende dagen fiets bijna geen winkels zijn.

Na Junglinster ging het weer even omhoog, maar al snel ook weer naar beneden. Het volgende dal doet zich aan; dat van de Moezel. Dit bracht me toch weer even in Duitsland en na Schengen te passeren bevond ik me in Frankrijk. Het landschap veranderde inmiddels naar zacht glooiend, een beetje vergelijkbaar met Zuid-Limburg. Heel even deed het uitzicht over de Moezel me denken aan de Binnenmaas.

Na verloop van tijd sloeg ik een zijtak van de Moezel in: De Canner. Hier is voor een groot gedeelte een fietspad langs aangelegd, waar ik dankbaar gebruik van maakte. Daarna was er een keuze in de route. Of over de weg, of over een slecht onverhard pad. Thuis, achter de PC, leek het me wel leuk om voor het onverharde pad te gaan. Helaas had de regen het omgetoverd tot een waar mountainbike-pad, inclusief bagger, grote plassen en losse keien. Dat viel nog even niet mee! Ik heb er overigens wel een hertje gespot, die snel wegrende toen ik eraan kwam met die felgekleurde regenhoezen.

Aan het einde van de route moest ik nog even het dal uit klimmen om bij de camping te komen. In het kwartier dat ik tussen de buien door kreeg heb ik snel de tent opgezet, en de boel is gelukkig nog droog. Behalve de fiets en de buitenkant van de tassen, die zitten vol modder.

Vandaag gereden: 105 km
Totaal gereden: 529
Strava: https://www.strava.com/activities/995416285

1. Bram-Jan Balkenende:
    Na regen komt zonneschijn
  2. Arik Zuidema:
    19 mei 2017
    Hou vol oompje! Ik vind het echt knap dat je helemaal naar Rome fietst. Succes de komende weken.
    Groetjes Wim, Lia, Arik, Eline en Jelle
  3. Ronald:
    Goed bezig Fred,

Ik denk wel dat het hertje was blijven staan om je aan te moedigen wanneer je geen regenhoezen aan had.
    We hebben binnenkort contact. Zet hem op.
    Zullen we het alleen 's nachts laten regenen. Wie kan dit regelen?

Ronald
  4. Hessel:
    20 mei 2017
    He tobber :-)
    Waar is de tijd gebleven dat je met een dikke bmw richting het zuiden reed. Lekker warm, zoemen van een 8 cilinder. Met je bek open in Baja Luca naar al het moois kijken. Nee nu met je regenjassie hertjes spotten ----> TOBBERRRR ;-)
    Gekheid natuurlijk! Mooi avontuur, en mooie foto's weer! Succes namens de hele familie.
  5. Fred Luijendijk:
    20 mei 2017
    Ronald, geen idee wie dit doet. Wil diegene zich hieronder even melden? Is ook wel handig voor de brommerrit.

Hessel, je hebt nog gelijk ook. Ik ben gelukkig nog geen grenscontroles tegengekomen ;)