Etappe 6. Burtoncourt - Langatte

20 mei 2017 - Languimberg, Frankrijk

Dit keer was er geen dalletje om doorheen te fietsen, en dus moest ik mee met het glooiende landschap.

Het eerste uur van de route was er nog wel wat te zien in de dorpjes die ik passeerde. Daarna werd het kleiner en meer uitgestorven, en dit bleef bijna de hele dag zo. De route wisselde constant tussen bos, akkerbouw/veeteelt en kleine dorpjes, waarbij het dus steeds zo'n 30-40 meter op en neer ging.

Laat ik even omschrijven hoe die dorpjes eruit zien, ik heb er ten slotte genoeg gezien vandaag. Aan het begin en het einde van het dorpje staat vaak een boerderij, die bij de omringende velden hoort. In het dorp zelf staan een paar huizenblokken en een paar vrijstaande huizen, waarvan meestal de helft onbewoond. Voeg daar nog een paar huizen aan toe die al 20 jaar niet meer bewoond zijn. Zijstraten zijn op een optie, maar meestal niet nodig, omdat het toch maar een paar huizen zijn.

De huizen die wel bewoont zijn, zijn erg summier. Kale, vaak grijze muren en geen enkele vorm van versiering aan de ramen en deuren. Soms staat er dan nog een landhuis (die er overigens niet veel fraaier uitziet) van een grootgrondbezitter. Als laatste de kerk; zelfs die is summier. Op straat zie of hoor je ook helemaal niemand, op enkele honden en kippen na.

Hoogtepunt was dat ik een aantal ooievaars gezien heb. Nadat ik weer een beetje in de beschaving was teruggekeerd (nog 15 km te gaan), hield mijn GPS er opeens mee op. Hij ging wel meteen weer aan, maar het grootste gedeelte van de route ben ik kwijt. Daarna kwam ik langs een kanaal te rijden, wat dan ook weer dwars door een meer heen liep. Daarna was ik al snel bij de camping.

Gedurende de dag kwamen op bijna elke heuveltop de Vogezen in zicht. Dit wordt de volgende hobbel op mijn pad. Morgen staat er een rustdag gepland, maar het weer is goed en de benen zijn nog goed, dus ik fiets vrolijk verder. Die extra rustdag kan nog eens van pas komen.