Etappe 9. Neuenburg - Küssaberg

23 mei 2017 - Küssaberg, Duitsland

En weer zit ik in Duitsland, dit keer net over de Zwitserse grens. Heel bewust, want de Zwitserse campings hier in de buurt zijn niet te betalen.

Het eerste deel van de route ging weer door het bos verder. Daarna volgde er een kanaal. En toen was ik in Basel!

Basel is een prachtige stad (het kleine deel wat ik gezien heb dan). Sowieso voelt Zwitserland meteen heel anders aan dan Frankrijk. Elk gebouw dat je ziet, of het nu een kerk of een bushokje is, ziet er netjes en onderhouden uit. In Nederland is dat natuurlijk ook zo, maar in de landen waar ik de afgelopen dagen was, is dat anders.

Na Basel reed ik nog door wat kleine stadjes heen, en daarna volgde ik de Rijn, die hier de grens tussen Duitsland en Zwitserland vormt. Af en toe ging ik even bij de rivier vandaan, waarbij het meteen omhoog ging. Uiteindelijk waren het niet de hoogtemeters, maar juist de kilometers die het een lange dag maakten.

Omdat ik verder niet zoveel te vertellen heb vandaag, lijkt het me leuk om even op te sommen wat ik gemiddeld ongeveer eet op een dag. Vandaag als voorbeeld:

Ontbijt:

800 gr pasta met saus
1 blik ananas (800 gr)
1 appel

Voeg daar nog een paar liter water aan toe en je bent er. Ik heb het idee dat ik inmiddels iets ben afgevallen, maar het blijft tot nu toe binnen de perken.

Morgen fiets ik weer verder naar de Bodensee, waarbij het landschap al weer wat meer op en neer zal gaan.