Etappe 2. Wintelre - Sibbe

16 mei 2017 - Valkenburg, Nederland

En dan nu de samenvatting van vandaag: WARM! Dat is alles wat ik er over zeg, om twee redenen:
1. Morgen worden het nog warmer.
2. Donderdag gaat het regenen, dus ik mag helemaal niet klagen.

Vandaag loopt de route een eind door België, om vervolgens met de veerpont weer in Nederland te arriveren. De camping is iets voorbij Maastricht.

Gisterenavond viel er nog een spatje regen, maar dat mag geen naam hebben. Na een rustige nacht (gelukkig niet al te veel vliegtuigen) begon de dag bewolkt, maar niet koud. Het landschap bleef nagenoeg hetzelfde: Bossen, afgewisseld met open stukken. Na een aantal kilometer op een brede, maar nagenoeg verlaten weg reed ik België binnen.

Het bos uit passeerde ik nog wat dorpjes, waarna ik langs een kanaal kwam te fietsen. Bij Bree in de buurt was er een prachtig mooi hek op het pad gemaakt waar ik niet omheen kon, waardoor ik even van de route af moest. Daarna volgde meer kanaal. Zo in de schaduw van de rij bomen die er langs stond was het prima fietsen. Toch duurde het wel wat lang en was ik blij dat ik bij Dissen van het kanaal af mocht.

In de verte kwamen de eerste heuvels al in zicht, maar op mijn route waren er nog geen te bekennen. Nog weer wat dorpjes gepasseerd zag ik de veerpont naar Nederland opdoemen. De stroming van de rivier was daar zodanig sterk dat er een aantal ankers nodig waren om de pont op zijn plek te houden.

Na een aantal keer van oever te zijn gewisseld langs de Maas kwam Maastricht in zicht. De stad in was nog vlak; de stad uit was de eerste noemenswaardige beklimming, die aanhield tot aan Margraten. De warmte maakte het er niet makkelijker op, maar het was goed te doen.

Over de eerste twee dagen valt het me niet tegen wat betreft de pijn in de benen en de bips. Hopelijk is het een goed voorteken. Morgen hoop ik wat vroeger te vertrekken, om de warmte een beetje voor te zijn.

Vandaag gereden: 117 km
Totaal gereden: 231 km
Strava: https://www.strava.com/activities/989579590

PS: Foto's in het verhaal zetten gaat een beetje moeilijk via de telefoon, ze staan wel in het fotoalbum.

PPS: Bedankt voor alle leuke reacties! Leuk om te lezen!

1. Bram-Jan Balkenende:
    16 mei 2017
    Mooie uitdaging Fred. Succes de komende dagen !
  2. Brilsmurf:
    16 mei 2017
    mooie foto's Fred veel succes morgen
  3. Cora:
    16 mei 2017
    Blijven fietsen , pas afstappen als de warmte voorbij is leuk om te lezen! Dat je morgen maar weer zo'n mooie dag mag hebben. SUCCES!
  4. Martha:
    Hoi fred ..dat gaat goed ..en snel zeg..Succes martha
  5. Arik Zuidema:
    17 mei 2017
    Mooie foto's gemaakt. Veel plezier en succes. Dat laatste ga je waarschijnlijk nog nodig hebben met die regen
  6. Hessel:
    17 mei 2017
    Ik hoorde van Ronald en Ardine dat je opweg bent naar Rome. Leuk hoor!!! Doet me aan mijn vaders trip denken! Hopelijk kan je hier en daar wat afkoelen vandaag,... want zelfs in de schaduw met niks doen begin je te zweten. Succes Hessel