Etappe 7. Langatte - Scherwiller

21 mei 2017 - Scherwiller, Frankrijk

Wederom een prachtige dag vandaag, met een mooie opwarmer voor de volgende hobbel.

Maar zover is het voorlopig nog niet. Vanochtend moest ik nog maar een paar heuveltjes over voordat ik echt oog in oog kwam met de Vogezen. Hierin wachtte de Col de Donon. Er waren weer twee keuzes: Of langs de Rode Saar, of langs de Witte Saar omhoog. De route langs de Rode Saar ging iets hoger (tot 820 meter) maar volgde wel een tijdje een mooi fietspad, en das ook wat waard. Keuze: de Rode Saar.

De eerste 100 meter klimmen ging heel geleidelijk. Daarna werd het iets steiler (zo'n 5%) en dit bleef zo tot aan boven. Totaal ongeveer 12 km klimmen. Met dit mooie weer en deze uitzichten was het prima te doen! Het ging dan ook erg snel voorbij, naar mijn idee. Wat nog sneller voorbij ging, was de afdaling. Het is alsof je in de achtbaan gaat: Je komt een uur lang bijna niet vooruit in de rij en als je er eindelijk in zit is het zo voorbij.

Na de Col heb ik in het dal even boodschappen gedaan (waarbij ik per abuis bruiswater heb gekocht, grr..) Daarna kwam de tweede hobbel, die een stuk lager is: De Col de Steige. Deze ging nog veel geleidelijker. Tegen de tijd dat ik me realiseerde dat ik eraan begonnen was, was ik al boven.

Iets over de Col stond een bordje waarop stond 'route barré'. Meestal betekent dit, dat je er met de fiets gewoon langs kan, zeker op een zondag. Helaas, vandaag was er een afzetting, waarbij drie man sterk mij doodleuk vertelde dat ik even 10 km om moest fietsen. Als kers op de taart ook nog even 200 meter de hoogte in. Daar had ik natuurlijk niet op gerekend, wat het laatste stukje omhoog behoorlijk pittig maakte.

Daarna volgde er gelukkig weer een lange afdaling naar de camping, waarbij ik de bergen voor de komende dagen achter me laat.

Morgen een rustige dag: Erg vlak en ook niet zoveel kilometers. Als er ten minste geen omleidingen zijn.

Vandaag gereden: 108 km
Totaal gereden: 742 km
Strava: https://www.strava.com/activities/998626954

1. Martha:
    21 mei 2017
    Prachtige foto's fred hè veel succes
  2. Hessel:
    22 mei 2017
    Ik krijg gelijk zin in een wit wijntje,... ohhhh sjit het is pas 09:00 uur als ik dit schijf. Nog ff wachten dus!