Etappe 14. Garlate - Iseo

28 mei 2017 - Iseo, Italië

Vandaag ging het moeizaam. Wat de bergen nog niet gelukt was, is de warmte wel gelukt: Ik ben gesloopt. Maar een plekje in de schaduw, een koude douche en koud drinkwater maken een hoop goed.

Ik had me voorgenomen om in Italië niet meer m'n eigen potje te koken, maar lekker uit eten te gaan. Gisteravond ben ik dan ook in de pizzeria van de camping gaan eten. Wel iets later dan ik gewend was; rond half 8 gingen ze open. Schijnt bij de Italiaanse cultuur te horen. De pizza was heerlijk.

De route voer vanochtend verder langs het meer, dat al snel overging in de rivier de Adda. Niet veel later zette ik koers naar Bergamo. Dit is een eeuwenoude stad, die lang in handen is geweest van de Romeinen. Het bestaat uit een hoge en een lage stad (tegenwoordig alleen nog maar letterlijk). Ik kwam binnen in de hoge stad, waar ik natuurlijk eerst naartoe moest klimmen. Na een tijdje kwam ik weer zo'n mooi rond bord tegen met een rode rand. Toen ik daar voorbij fietste zat ik voor ik het wist midden in een autorace die daar gehouden werd. Midden op mijn route! Ik heb nog even staan kijken en daarna een ander weggetje naar de lage stad gezocht.

Na Bergamo kwam ik al snel op een grindpad, dat me erg deed denken aan de laatste dag van Duchenne Heroes. Er was verder helemaal niemand en het was vlak, dus daar kon ik lekker doorrijden! Later kwam ik langs een kanaal te rijden, over een paadje waar geen gelegenheid was om af te stappen. Het is goed dat ik niet te brede banden heb, anders had ik er niet over gekund. Ik ga straks nog even kijken of dat echt wel een onderdeel van de route was.

Al met al ben ik met een enorme omweg bij het Iseo-meer aangekomen. Die omweg is niet voor niets, dat is vanwege de drukke wegen en zware industrie op de directe route. Weten jullie dat ook weer.

Morgen trap ik lekker verder naar het grootste meer van de drie: het Gardameer. Daarna trap ik nog ietsje verder naar Mantova en dat is waar m'n volgende camping is.

Vandaag gereden: 93 km
Totaal gereden: 1455 km
Strava: https://www.strava.com/activities/1009835599

1. Bram-Jan Balkenende:
    28 mei 2017
    Prachtige foto's Fred. Lekker pasta eten vanavond.
  2. Martha:
    28 mei 2017
    Hahaha fred weer een prachtige beleving vandaag toet toet
    snelle race karretjes lachen groetjes martha